Mleka ROŚLINNE - krótki informator

00:37

Wraz ze wzrostem liczby wegan, produkty zastępcze dla nabiału stają się coraz bardziej popularne. Jest to szczególnie widoczne na półkach sklepowych. Jeszcze 3 lata temu, będąc w zwykłym sklepie, jedynym mlekiem było to krowie, ewentualnie sojowe. Teraz jednak, idąc na dział ze zdrową żywnością, mam do wyboru: mleko migdałowe, owsiane, orzechowe i ryżowe.

Warto zwrócić uwagę, że są to tak naprawdę napoje np. sojowe, a określenie "mleko" jest wyłącznie potoczne. Z pewnością taka nazwa przyciąga więcej odbiorców. Przecież napój migdały nie brzmi zachęcająco, ale mleko migdałowe to już jest COŚ. 

Mleko sojowe
Najpopularniejszy zamiennik mleka krowiego i zarazem najczęściej wykorzystywany do jako baza do produktów jogurto-podobnych i sero-podobnych. Zawiera dużo białka i często jest wzbogacane wapniem i witaminą D. Dodatkowo dostarcza kwasów tłuszczowych omega-3 i 6, które wraz z antyoksydantami działają korzystnie na nasz układ krążeniowy.


Mleko owsiane
Podobnie zawiera wapń oraz białko, ale w mniejszej ilości. Dodatkowo dostarcza błonnik oraz witaminę A. Jest polecane dla osób, które nie tolerują laktozy, ale niestety nie nadaje się dla chorujących na celiakię, ponieważ zawiera gluten. Jest całkiem sycące i działa antybakteryjnie.



Mleko ryżowe
Według mnie największą zaletą tego napoju jest smak, ponieważ jest najsłodsze z całej reszty. Natomiast jeśli chodzi o właściwości zdrowotne, mleko ryżowe zawiera przeciwutleniacze, które poprawiają wygląd skóry i zapobiegają jej starzeniu się. Jest bardzo odżywcze oraz eliminuje wzdęcia.



Mleko migdałowe
Jest idealne do różnego rodzaju deserów oraz koktajli. Podobnie jak mleko ryżowe zawiera wiele antyoksydantów oraz dodatkowo witaminę E, czyli spowalniacz starzenia się komórek. Przez niektórych jest nazywane mlekiem młodości :) Znajdziemy w nim także wapń i witaminę B2, ważnej dla prawidłowego funkcjonowania błon śluzowych i układu nerwowego.



Mleko kokosowe 
Jest cenione przede wszystkim za swoje walory smakowe. Sprawdza się w deserach oraz jest podstawą wielu potraw orientalnych. Natomiast jeśli chodzi o jego właściwości, dostarcza nam sporej dawki energii. Znajdziemy w nim także witaminę K i witaminy z grupy B-12. Działa grzybobójczo i bakteriobójczo. Dostarcza najwięcej energii w porównaniu z resztą napojów roślinnych. Jest jednak wysokokaloryczne i nie zawiera błonnika.



Wśród przedstawionych wyżej rodzajów mleka roślinnego znajdziemy także makadamia i orzechowe - najczęściej z orzechów laskowych. Są one mniej popularne, ale podobnie jak reszta są bogate w przeciwutleniacze i witaminę E. 

Warto dodać, że przeważnie każdy z tych napojów jest wzbogacany o witaminy A, E, D oraz wapń, potas, i inne. Jest to ukłon w stronę wegan oraz alergików, którzy często zmagają się z niedoborem powyższych związków w organizmie. 
Polecam nie kupować ich słodzonych wersji, ponieważ są to tylko kolejne kalorie, a w domu zawsze możemy taki napój dosłodzić miodem lub syropem z agawy zamiast zwykłego cukru.

Wybór między mlekiem krowim a roślinnym należy do Was. Jest to młody trend, więc rzeczywiście potwierdzonych badań w tym temacie brakuje. Wiele osób, które odstawiły produkty nabiałowe zauważa poprawę wyglądu skóry oraz mniej bólów brzucha. U starszych pokoleń taka zmiana budzi wiele kontrowersji, jednak mimo wszystko zauważa się coraz więcej korzyści płynących z diety ubogiej w nabiał.

A Wy, wolicie mleko roślinne czy krowie? Czekam na komentarze!

Do następnego razu!









Polecane

2 komentarze

  1. Pierwszy raz słyszę o mleku owsianym! Z chęcią bym je wypróbowała. Jestem otwarta na nowe smaki, a że są zdrowe, to już dodatkowy plus. Gdyby tylko mój ukochany zechciał razem ze mną sięgać po takie produkty :D.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam! Warto spróbować zachęcić ukochanego. Może w jakichś koktajlach lub w deserach :)

    OdpowiedzUsuń