Co robić, żeby nie zapomnieć języka obcego?

06:19


Praktycznie większość z nas zna lepiej lub gorzej jakikolwiek obcy język. Młodsze pokolenia od przedszkola zaczynają naukę angielskiego i w dalszych klasach ją kontynuują. Ostatnio pojawiają się nawet przedszkola dwujęzyczne. W dalszych etapach edukacji możemy wybrać także inne języki, przeważnie francuski lub niemiecki. 

Wszystko ładnie i pięknie, ale znajomość języka obcego zanika niesamowicie szybko, z resztą tak jak większość umiejętności. Kiedy kończymy liceum, kończymy też systematyczną naukę języków. 

Będąc w klasie dwujęzycznej z językiem francuskim, po powrocie z wakacji, podczas których nie miałam z nim kontaktu, przez pierwsze tygodnie musiałam znów przyzwyczaić do mówienia, słuchania i pisania po francuski. Obecnie, od 2 lat nie robię już tego błędu i szczególnie po skończeniu liceum staram się utrwalać moją znajomość zarówno francuskiego jak i angielskiego. 

W takim razie, co robić, żeby nie zapomnieć języka obcego?

Oglądaj filmy i seriale z napisami.
Kiedy byłam w 1 gimnazjum moja korepetytorka od angielskiego powiedziała mi, że jednym z najlepszych sposobów na zapoznanie się i naukę języka jest oglądanie filmów i seriali z napisami. Posłucham tej rady i ani trochę nie żałuję. Mogę śmiało powiedzieć, że nauczyło mnie to porównywalnie dużo lub nawet więcej niż szkoła. Jest to też doskonały sposób na utrwalenie naszej wiedzy. Na początku nie rozumiałam wszystkiego i teraz też nie zawsze rozumiem każde słówko, ale zwykle domyślam się z kontekstu. Jeśli macie więcej cierpliwości, możecie wypisywać nieznane wyrazy obok w notesie i później je tłumaczyć. Wtedy nauczycie się pewnie więcej. Ja nie miałam do tego cierpliwości.

Słuchaj zagranicznych piosenek i czytaj ich tłumaczenia.
Jeśli jesteś słuchowcem to rozwiązanie jest dla Ciebie idealne. Różne słowa lub zdania zapamiętujemy o wiele szybciej i łatwiej kiedy towarzyszy im melodia. W internecie jest wiele stron z tłumaczeniami, a ja używam najczęściej Tekstowo. Warto z nich korzystać, ponieważ w piosenkach występuje często mowa potoczna, a tego typu zwrotów możemy nie poznać tłumacząc tekst słówko po słówku. Dla lepszych platform z tłumaczeniami pracują zwykle ludzie obeznani w temacie, więc wiedzą co i jak tłumaczyć. Owszem, znajdziemy też beznadziejne tłumaczenia, ale przynajmniej ja nie często takie widzę.

Dużo fiszek.
Mogą być te na których z jednej strony mamy tłumaczenie polskie, a z drugiej np. angielski. Wiele osób lubi przyczepiać kartki ze słówkami w różnych miejscach w domu, na paście do zębów, na lampie itp. Jednak wiem, że to nie dla każdego, bo przecież ile można mieć zawieszonych kartek w pokojach. Jeśli jesteś w szczególności wzrokowcem, to być może sprawdzi się to w Twoim przypadku.


Nie zapomnij o mówieniu!
Chyba to najważniejsza sprawa przy nauce języka. Ja najwięcej uczę się poprzez mówienie w danym języku. Mówiąc, angażujemy większy obszar mózgu niż w czasie patrzenia. Dodatkowo oswajamy się z językiem i przełamujemy barierę językową. Kiedy musimy używać danego języka podczas rozmowy to absolutnie fantastycznie! Jako przykład mogę podać obcokrajowców, którzy co roku przyjeżdżają do mojej (już teraz starej) szkoły, z różnych zakątków świata. Po jednym roku szkolnym przebywania w Polsce potrafili fantastycznie porozumieć się w naszym języku. Jako, że byli praktycznie zmuszeni nauczyć się polskiego i prowadzenia konwersacji używając go, nauczyli się tego języka lepiej niż na jakichś drogich kursach i zajęciach.

Artykuły, blogerzy, youtuberzy i wyzwania.
W internecie mamy dostęp do prawie wszelkiej wiedzy świata, więc z pewnością znajdziecie ciekawe blogi, kanały na Youtubie i artykuły w języku, który znacie. Możecie korzystać z podcastów, stron z zadaniami i wielu, wielu innych. W sieci znajdziecie także różnorodne wyzwania, dzięki którym podszkolicie Wasze umiejętności językowe. Ostatnio wpadłam na stronę z Wakacyjnym Wyzwaniem Językowym, które bardzo mi się spodobało. Może i Wam przypadnie do gustu. Link znajdziecie TUTAJ. Polecam!

Pamiętajcie, że znajomość języka tak jak inne umiejętności wymaga utrwalania i pracy nad nią. Z pewnością jest jedną z tych, które przydadzą się Wam nie tylko w pracy ale także w życiu codziennym. 

A jakie są Wasze sposoby na naukę
i utrwalenie znajomości języka?




Trzymajcie się ciepło,
Adieu!

Polecane

0 komentarze