Dlaczego warto jeść AWOKADO? + Alfabet Zdrowego Jedzenia #1

11:46

Awokado to jeden z moich ulubionych owoców. Jest powszechnie dostępne i mogą go spożywać osoby w każdym przedziale wiekowym. Stało się znane i doceniane również przez dietetyków ze względu na ogrom swoich zdrowotnych właściwości.

Występuje w klimacie tropikalnym Ameryki Południowej i Środkowej. Drzewa na których rosną owoce awokado dorastają nawet do wysokości 20 metrów i mogą żyć do 50 lat. Ich owoce są wykorzystywane od wieków, a od wielu lat są znanym produktem również w Europie. 




Właściwości zdrowotne

  • Zmniejsza łaknienie. Ostatnie badania dowodzą, że zjedzenie połówki tego owocu reguluje stężenie glukozy we krwi. Dzięki temu dłużej czujemy się syci, a w efekcie mniej podjadamy między posiłkami.
  • Dobry zamiennik tłuszczów zwierzęcych. Awokado jest źródłem białka i tłuszczy, które są polecane jako substytut masła dla osób mających zmagających się z miażdżycą.
  • Obniża poziom cholesterolu. Owoce awokado zawierają kwas oleinowy oraz fitoskładnik beta-sitosterol, które skutecznie obniżają zły cholesterol. Podwyższają jednak ilość HDL, czyli zdrowego cholesterolu. Dodatkowo, dzięki obecności kwasów jednonienasyconych wzmacnia serce i reguluje ciśnienie krwi.
  • Błonnik, cudowny błonnik. 100 gramów awokado zawiera około 6 gramów błonnika, który jak wiadomo, poprawia perystaltykę jelit oraz oczyszcza układ pokarmowy ze złogów
    i zanieczyszczeń.
  • Źródło potasu. Podobnie jak banany, awokado zawiera jeden z cennych makroelementów, który usprawnia przewodzenie impulsów nerwowych, wpływa na prawidłową pracę mięśni oraz reguluje ciśnienie płynów wewnątrzustrojowych.
  • Bogaty w kwas foliowy. Jest to kwas pozwalający na prawidłowy przebieg ciąży i rozwój mózgu i narządów płodu. Co więcej, niedawne badania udowodniły, że osoby żywiące się produktami bogatymi w foliany są mniej narażone na udar mózgu. Zmniejszają również ryzyko zawału, szczególnie u mężczyzn.
  • Opóźnia starzenie. Dzięki obecności przeciwutleniaczy, witamin A, B, C i E, awokado jest dobroczynne dla naszego wyglądu, ponieważ spowalnia proces starzenia się komórek.

 
Ogromną zaletą awokado jest możliwość różnorodnego przygotowania tego owocu. Jest bazą do pasty guacamole. Idealnie sprawdza się w koktajlach, sałatkach, daniach głównych lub w kanapkach.
Raz zrobiłam pieczone awokado z jajkiem, jednak nie przypadło mi do gustu awokado w tej odsłonie. Możliwości jest wiele i każdy może znaleźć coś dla siebie ;)



Z pestki po zjedzonym owocu można wyhodować własne drzewko, więc wszystkim fanom roślin egzotycznych gorąco polecam. Niestety w warunkach domowych nie wyda owoców, ewentualnie po wielu latach.Moje poprzednie drzewko nie przetrwało, więc hoduję nowe i zaczyna wypuszczać pierwsze listki.


 Alfabet Zdrowego Jedzenia

Przy okazji pisania tego wpisu, pozwolę sobie przedstawić nowy cykl na blogu, które nosi tytuł, jak można się domyśleć - "Alfabet Zdrowego Jedzenia". Dzisiejszy post jest początkiem tego przedsięwzięcia. Postanowiłam, że co tydzień będę publikować jeden wpis o zdrowym produkcie, ale w kolejności alfabetycznej. Dziś zaczynam od "A", czyli od Awokado :)
Mam nadzieję, że będzie to dla Was inspiracja i zachęta do zdrowego odżywiania!
Wpisy będą pojawiać się głównie w poniedziałki, żeby dobrze zacząć nowy tydzień i czerpać motywację do właściwego odżywiania.

Zapraszam na wpis o Amarantusie
    
Trzymajcie się ciepło i do następnego razu! :)


Polecane

0 komentarze