Co dobrego kryją w sobie CHILI i CYNAMON? AZJ #3

22:55

Chili i cynamon to przyprawy znane prawie przez każdego, jednak poza walorami smakowymi, trzeba je docenić ze względu na ich właściwości zdrowotne. Szybko, pozytywnie i w podobny sposób wpływają na nasz organizm. 

Chili (Pieprz cayenne)

Pieprz cayenne powstaje przez zmielenie wysuszonych, ostrych papryczek odmiany cayenne. Ta wartościowa przyprawa ma wiele nadzwyczajnych właściwości zdrowotnych:

  • Zawiera alkaloid o nazwie kapsaicyna, która hamuje apetyt oraz przyspiesza metabolizm. Jest znaczącym sprzymierzeńcem osób chcących zrzucić zbędne kilogramy. Omawiany alkaloid działa również przeciwbólowo, dlatego często jest stosowany w różnego rodzaju maściach.
  • Obniża poziom cholesterolu. Wykazano, że osoby spożywające chili są mniej narażone na wystąpienie zawału serca. Ma to związek z pobudzeniem krążenia krwi i rozpuszczaniem skrzepów przez związki zawarte w papryczkach.
  • Leczy wrzody żołądka, ponieważ przyspiesza przepływ krwi i działa bakteriobójczo.
  • Działa rozgrzewająco. Chili zwiększa termogenezę organizmu, co korzystnie wpływa na procesy metaboliczne, czyli między innymi przyspiesza spalanie materii.
  • Źródło przeciwutleniaczy, które opóźniają starzenie się komórek i zapewniają równowagę procesów zachodzących w naszym ciele.

Chili jest idealną przyprawą nie tylko do dań głównych lub orientalnych, ale również do słodkości, takich jak czekolada.
(Np. W filmie "Czekolada", w którym Juliette Binoche przyrządza gorącą czekoladę właśnie z chili ;))
Należy jednak pamiętać, że ilość przyprawy może podrażnić błony śluzowe układu pokarmowego, dlatego maksymalna dawka to dwie płaskie łyżeczki.




Cynamon

Jest zdecydowanie moją ulubioną przyprawą, a z ryżem i jabłkiem, to cóż... same pyszności. Ale - celem tego wpisu nie jest zachwycanie się walorami smakowymi tej wspaniałej przyprawy, lecz przedstawienie jej zdrowotnego działania:

  • Działa rozgrzewająco, ponieważ podobnie jak chili zwiększa termogenezę organizmu. 
  • Reguluje stężenie glukozy we krwi. Usprawnia wrażliwość insulinową, czyli mechanizm wydzielania insuliny przez trzustkę oraz spowalnia wchłanianie węglowodanów w jelicie cienkim. Co więcej, badania wykazały, że cynamon jest sprzymierzeńcem w walce z cukrzycą
    i z otyłością.
  • Obniża poziom "złego" cholesterolu.
  • Równoważy stosunek tkanki mięśniowej do tkanki tłuszczowej. Związki wchodzące
    w skład cynamonu pomagają w budowie mięśni i redukcji tłuszczu.
  • Jest źródłem chromu. Jest to pierwiastek, który ma ogromne znaczenie w walce
    z dodatkowymi kilogramami, ponieważ jako składnik enzymów regulujących przemiany metaboliczne, przyczynia się do zmniejszenia apetytu.
  • Bomba przeciwutleniaczy. W 100 gramach cynamonu znajduje się 20 razy więcej skutecznych antyoksydantów niż w znanych z podobnych właściwości - jagód. Rezultatem spożywania cynamonu, jest więc poprawa wyglądu oraz elastyczności skóry. Co więcej,
    z niepotwierdzonych informacji wynika, że zapobiega powstawaniu nowotworów.
  • Działa pobudzająco. Cynamon działa stymulująco, podobnie jak kawa, dlatego nie poleca się, spożywanie przyprawy w godzinach wieczornych, gdyż może powodować trudności
    z zasypianiem.
  • Ma delikatne działanie przeciwbólowe i przeciwbakteryjne.
Cynamon był znany i doceniany już w starożytności przez ówczesnych lekarzy. Obecnie jest stosowany zarówno w daniach głównych jak i w deserach. Niestety, podobnie jak chili, osoby zmagające się z chorobami żołądka, m.in. ze wrzodami, powinny ograniczyć spożycie omawianej przyprawy.


Oczywiście, nie obejdzie się bez pytań do Was. :) 
Wolicie chili czy cynamon? Oraz do jakich dań je dodajecie? 
Czekam na komentarze!

Zapraszam na fanpage!


Smacznego i do następnego razu!



Polecane

1 komentarze

  1. Cynamon <3 U mnie ląduje w (lub na) naleśnikach, gofrach, w gorącej czekoladzie, pieczonych jabłkach...

    OdpowiedzUsuń