Nasiona chia - samo dobro

03:46

Ostatnio pisałam o zdrowotnych właściwościach amarantusa, a dziś postanowiłam podzielić się z wami moją wiedzą o nasionach chia, czyli szałwii hiszpańskiej.







Szałwia hiszpańska to roślina pochodząca z Meksyku i Gwatemali o dużych, zielonych liściach.
Jej kwiaty są fioletowe lub białe, a jej owoce zawierają w sobie dużo małych szaro-brązowych nasionek, czyli nasion chia. Zdrowotne właściwości zostały odkryte już przez Azteków i wciąż są doceniane.



  • Duża zawartość błonnika. Mam wrażenie, że o tym nie trzeba dużo pisać, ponieważ dla wszystkich zakręconych wokół zdrowej żywności błonnik jest na wagę złota. W skrócie
    - ułatwia pracę jelit i oczyszcza organizm.
  • Dostarczają energii. Słowo"chia" w języku starożytnych Majów to "siła". Te małe ziarenka, dzięki dużej zawartości witamin i zdrowych tłuszczy zapewniają nam spory zastrzyk energetyczny.
  • Dawka przeciwutleniaczy. Przeciwutleniacze opóźniają starzenie się komórek oraz poprawiają pracę mózgu.
  • Bogate w białko. Chia zawierają ok. 14 % białka, które jest bardzo dobrze przyswajalne. Dodatkowo białko pomaga w utracie wagi, ponieważ znacznie zmniejsza nasz apetyt.
  • Spora zawartość kwasów tłuszczowych Omega-3. Nasiona chia zawierają ich więcej niż łosoś (porównując z gramem obu tych produktów). Pomagają obniżyć cholesterol oraz są odpowiednie dla cukrzyków. Również wpływają pozytywnie na nasze samopoczucie.
  • Wapń dla mocnych kości. Tylko 30 g zapewnia 19 % dziennego zapotrzebowania wapnia. Dodatkowe minerały, które są dobre dla naszych kości, zawarte w ziarnach chia to fosfor, białka i magnez.



Nasiona chia można najprościej dodawać do płatków, ale w internecie można też znaleźć przepisy na pudding z tych nasionek. Po namoczeniu lub ugotowaniu chia powiększają swoją objętość, więc dla mnie są idealne jako dodatek do owsianki. 

A za co Wy lubicie nasiona chia i jak je stosujecie?
Koniecznie dajcie znać w komentarzach :)

Polecane

0 komentarze